03‏/12‏/2015

اسكربتات دمج بريدج بطريقه nth سواء للكيسه او الروتر بورد

بسم الله الرحمن الرحيم
اسكربتات دمج بريدج بطريقه nth سواء للكيسه او الروتر بورد
اسكربتات دمج بريدج بطريقه nth سواء للكيسه او الروتر بورد

  اسكربتات جاهزه للدمج بريدج بطريقه nth
السحب بالتساوي التاااااام
في حاله انقطاع الخدمه عن احد الخطوط
الدمج شغال دون اي مشاكل وعن تجربه شخصيه


كل اللي مطلوب انك تسمي الكروت
in1
in2
in3
in4
out
ايبي الخروج هيبقي
10.0.0.1


طريقه عمل الروتر بريدج


وتاني حاجه تضيف بيانات خطوطك في
pppoe-client


هقوم بأدراج كل اسكربت في رابط خارجي علي حدا
منعآ للاخطاء

الاسكربت الاول
دمج خطين

TaHeR 2 line - Download - 4shared

الاسكربت الثاني
دمج ثلاثه خطوط

TaHeR 3 line - Download - 4shared
الاسكربت الثالث
دمج اربعه خطوط

TaHeR 4 line - Download - 4shared


الاسكربت الرابع
دمج خمسة خطوط

TaHeR 5 line

تحت امركم لاي استفسارات

هناك 44 تعليقًا:

  1. شروحات فيديو لو سمحت

    ردحذف
    الردود
    1. وهو اللي انا قولته محتاج شرح فيديو
      ايه الخطوه اللي غامضه قدامك؟
      وانا اوضحهالك تمامآ

      حذف
  2. انا عاوز باك اب دمج 3 خطوط على فتحه لان واحده 3 خطوط الباقين بريدجات على روتر بورد GL750

    ردحذف
  3. انا شغال علي كيسه ومعنديش روتر بورد علشان اعملك عليه بيكب

    ردحذف
  4. الروتر هيتعمل نظام بريدج بدال pppoe

    ردحذف
  5. تم ادراج موضوع لشرح كيفيه عمل الروتر بريدج

    ردحذف
  6. تماااااااااااااااااااااام زي الفل ياهندسة ربنا يباركلك

    ردحذف
    الردود
    1. اي عقبه قدامك ممكن تتحل بأذن الله

      حذف
  7. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  8. هل هضيف الخطوط قبل ما أحط الإسكريبت ولا بعده

    ردحذف
  9. وكمان سؤال معلش : هل لازم تكون الخطوط متساوية ولا لأ

    ردحذف
    الردود
    1. ايوه دمج خطوط متساويه

      حذف
    2. هتضيف بيانات الخطوط بعد الرول طبعا

      حذف
    3. ده موضوع خاص بالخطوط الغير متساويه
      http://mikrotik2u.blogspot.com/2013/11/pcc_21.html

      حذف
    4. بعد التجربه فعلا الدمج تحفة والسحب من الخطين - ربنا يباركلك يا هندسة ويوسع عليك

      حذف
    5. الحمد لله انها نجحت وتمام
      ربنا يوفقك

      حذف
  10. يعنى بو دخلت غيرت أيبي الخروج قبل تسطيب الهوت سبوت فيه مشاكل يا باشمهندس طاهر؟

    ردحذف
  11. وهل الرولات دي تنفع فى حالة عدم تساوي الخطوط ؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  12. لا مفيش مشاكل غير براحتك بس غيرهم صح

    ردحذف
  13. يا ريت لو تحط ل 6 خطوط او اكتر

    ردحذف
  14. طيب انا لو عندى خط 4 و خط 2 هينفع الرولات دى علية ولا لازم السرعة 4 و 4 ؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. انا جربتها عند واحد سحب الخطين كاملين
      جربها عندك وتابعها او مش كده في موضوع فالمدونه
      للدمج الغير متساوي

      حذف
  15. السلام عليكم استاذ طاهر جربت الاسكربت على 3 خطوط 2 ميجا tedata ومشتغلش نت معا ان البنج شغال عادى ارجو عمل شرح فيديو

    ردحذف
  16. ممكن الاسكربت لو سمحت انا مش لقية ؟

    ردحذف
  17. كدة تمام الله ينور الف شكر

    ردحذف
  18. بعد اذنك ياباشا ممكن بس استفسار انا دلوقتى هدمج 4 خطوط بس هما اتنين بس اللى شغالين نت دلوقتى والاتنين التانيين لسه كمان 3 اسابيع لو عملت اسكربت دمج اربع خطوط وشغلت خطين بس دلوقتى يشتغلوا عادى ؟؟
    وتانى حاجه عايز الاسكربت يكون دمج بريدج وتوزيع من على راوتر بورد ؟
    مكن الرد لانى لسه مش محترف فى الميكروتيك ومش عارف اعمل ايه بعد اذنك؟

    ردحذف
    الردود
    1. عادي خالص الخطين مش هيأثرو لانها تتميز ان لو خط وقع النت شغال عادي
      بالنسبه للدمج والتوزيع
      بعد ما تعمل الخطوات حط دي ان اس وسطب الهوتسبوت
      هتلاقيه طلع نت

      حذف
  19. طيب ياباشا استفسار دلوقتى انا عندى خطين وفى كمان اتنين بس هيشتغلو نت كمان شهر لو دمجت بالطريقه دى وخط من الاتنين وقع او فصل النت هيفضل شغال عادى وتانى حاجه ايه الفرق بين الطريقه دى وبين البريدج العادى وثالثا هو كل اللى هعمله هضيف بيانات الخطوط بس ومش هعمل حاجه تانى ورابعا لو دمجت بالطريقه دى ووزعت من نفس البورده النت هيشتغل حلو مع العلم انى كنت دامج pcc والنت كان بطئ جدا مع العلم انى معايا راوتر بورد 951 الجديد ارجو الرد بعد اذن حضرتك

    ردحذف
  20. لو خط وقع الدمج شغال دون اي مشكله واثبتلك اكتر اعمل اسكربت دمج اربع خطوط وشغل اتنين بس هتلاقيه شغال عادي وانا عن نفسي دامج وموزع من نفس الكيسه
    والطريقه دي هي الدمج فعلآ انما الــ pcc دي توزيع احمال يعني بالطريقه دي كل خطوطك شغاله زي بعضها مفيش خط اكتر من التاني

    ردحذف
  21. ممكن رقم حضرتك ياهندسه محتاج اتكلم معاك بخصوص الحاجه دى وتفهمنى اكتر لانى محتار وربنا بعتك ليا نجده بصراحه

    ردحذف
    الردود
    1. طيب دلوقتى انا هدمج خطين بس بالطريقه دى بس هل لو واحد وقع التانى هيفضل شغال ولا ايه النظام لانى بشوف ناس بتقول ان الطريقه دى عيبها ان لو خط وقع الباقى بيقف وثانيا انا بتصل على الرقم اللى انت كتبته ليا وانت مش بترد وحاولت معاك من كذا رقم

      حذف
    2. يا باشا كلامي واضح والله
      ان لو خط وقع الدمج شغال عادي
      والموضوع فأيدك ممكن تجرب بعد ما تدمج افصل خط
      شوف الدمج هيشتغل ولا هيقف

      حذف
    3. طيب دلوقتى الخروج هيبقى 10.0.0.1 وانا هعمله دمج بس وعمل على روتر بورد تانيه من نفس النوع توزيع هعملها ازاى ممكن تدينى رول يبقى الدخول فى الروتر بورد التوزيع 10.0.0.1 والخروج والتوزيع للناس 10.0.0.2

      حذف
    4. غير 10.0.0.1 الي اي رقم تاني
      مع مراعاه التغيير في باقي الاسكربت

      حذف
  22. السلام عليكم استاذ طاهر انا جربت طريقه الدمج بتاعتك فى دى وطلعت تحفه فى الدون لود بتجيب اخر الخطوط بس كل ده بيحصل لما باخد نت من راوتر الدمج فقط انما لما اجى اوزع من روتر بورد تانى فى مشكله كبيره جدا ان النت بطئ يعنى انا دلوقتى دامج على راوتر بورد 951 وبوزع من على واحد تانى نفس النوع برضو مع العلم انى عملت جميع المحاولات غيرت فى طريقه التوزيع وكمان نزلت نسخه اقدم فى البورده علشان تكون مرتاحه مش عارف ايه السبب والناس ابتدت تزهق منى ممكن اعرف ايه هى مشكله اللى موجوده عندى دى وحلها ايه

    ردحذف
    الردود
    1. ممكن تكون عامل ايبي الخروج زي بعض
      وشوف الطريقه اللي انا شارحها لاعداد سيرفر التوزيع
      هتريحك خالص

      حذف
  23. تمام ياباشا شاكرين أفضالك بس الطريقة ناقصة دى طريقة دمج للداونلود بس والتصفح بيكون من خط واحد وعند انتهاء الخط الاول بياخد التصفح من الخط التانى وهكذ

    ردحذف
    الردود
    1. كلام حضرتك غير صحيح بالمره
      وانا شغال بها بقالي فتره
      والسحب متساوي في كل شئ

      حذف
  24. عاوز اسكريبت دمج خطين واحد بريدج 4 كونكشن عليه وخط تانى pcc على راوتر بورت 751gl

    ردحذف
  25. ياريت شرح من غير اسكريبتات

    ردحذف
  26. شكراء مهندس طاهر وردان با نجرب ونشوف

    ردحذف