27‏/11‏/2013

دمج 9 خطوط nth بريدج من MiKrotik2U

النهارده معانا قنبله بمعني الكلمه
في ناس كتير جربت طريقه الدمج الخاصه بيا 
اللي هي مشروحه فالمدونه علي الرابط ده
والحمد لله نجحت معاها واهم ميزه فيها
انها بتسحب من كل الخطوط حتي لو عميل واحد داخل

وكمان لو خط وقع الدمج شغال زي ما هو
دلوقتي جهزتلكم اسكربت لدمج 9 خطوط 
يعني لو عندك روتر بورد 2011

ممكن تركب الاسكربت حتي لو معندكش 9 خطوط
وعامل خطه انك تجيب خطوط فيما بعد
كل الحكايه انه لما تجيب الخط الجديد هتركبه وتضيف بياناته وشكرآ
اول حاجه طبعى هنعمل الروترات بريدج زي ما شفنا في الموضوع القديم
وهنسمي كروتنا 

in1 - in2 - in3 - in4 - in5 - in6 - in7 - in8 - in9 
وكارت الخروج بتاعنا هيبقي  out
وهنضيف الاسكربت بتاعنا في النيوترمينال
لو عاوز دمج وتوزيع من نفس الروتر 
ضيف الدي ان اس وسطب الهوتسبوت

اي استفسار متواجد معاكم

هناك 16 تعليقًا:

  1. طيب حضرتك انا عندي 4 خطوط 2x3 ميجا والخط الرابع 4 ميجا
    هل ينفع اني ادمج بالطريقة دي ولا للازم ان الخطوط كلها تكون متساوية يعني كلها 2 ميجا أو كلها تكون 4 ميجا
    ارجو الرد وشكرا

    ردحذف
    الردود
    1. الدمج المتساوي افضل حاجه وفي موضوع فالقسم هنا للدمج الغير متساوي

      حذف
  2. ينفع بأذن الله واي حاجه معاك كلمني

    ردحذف
  3. اولا السلام عليكم انا اشتريت روتر بورد 951 الجديد وهدمج عليه خط 2 ميجا لينك وخط 2 ميجا تى اى داتا هل هينفع ادمج شركتين مختلفتين وتانى حاجه عايز افصل التصفح عن الدون لود واحدد لكل المستخدمين سرعه موحده ياريت الحل بسرعه لو قدرت وشكرا

    ردحذف
  4. وعليكم السلام
    طبق الدمج اللي فالرابط ده
    http://mikrotik2u.blogspot.com/2013/11/nth_14.html
    ونصيحه متعملش فصل هيسببلك مشاكل حدد بروفايل كويس افضل

    ردحذف
  5. يعنى ياباشا الدمج على شركتين شغال عادى ولا بيعمل مشكله فى الروتر بورد وتانى حاجه النت هيسحب بالتساوى من الروترين وهيشتغل حلو

    ردحذف
    الردود
    1. مفيش اي مشكله بأذن الله
      والسحب بالتساوي التام
      واي استفسار انا موجود معاك

      حذف
    2. بعد اذنك هو الدمج بريدج افضل ولا الدمج بى سى سى افضل وايه سبب الافضليه وتانى حاجه لو دمجت ووزعت من على روتر بورد 951 هتشتغل عادى ولا هتهنج ؟

      حذف
  6. البريدج افضل لانه كل الضغط علي الميكروتك لا الوتر هيهنج ولا غيره وبيسحب سرعه الخط كلها
    ودمج وتوزيع عادي خالص مفيش اي مشكله

    ردحذف
  7. انا عندى اليوزرات كلها ظاهره بماك ادريس واحد عايز اظهر كل يوزر وقدامه الماك ادريس بتاعه علشان اربط الاجهزه ومحدش يدخل باليوزر بتاع التانى اعمل ايه

    ردحذف
    الردود
    1. حل مشكلتك فالموضوع ده
      http://mikrotik2u.blogspot.com/2013/12/blog-post_22.html

      حذف
    2. عملت كل حاجه العملاء كلهم بيظهرو بماك ادريس واحد وده طبعا مشكله عايز كل جهاز الماك بتاعه الى يظهر علشان ميبقاش فى مشكله عند حد

      حذف
    3. بعد اذن حضرتك استفسار بسيط انا دلوقتى شبكتى مكونه من 2 نانو ستيشن وبيكو وروتر بورد ميكروتيك 951 اولا انا عامل السيرفر دمج وتوزيع وواخد من فتحه الخروج سلك للنانو ارسال وبستقبل بنانو تانى ومن النانو للبيكو على طول علشان يوزع للناس اول حاجه الناس اللى موصله لازم اكتب لها اى بى بايدى وتانى حاجه كل الناس واخده باكسيسات حتى انا لازم اكتب اى بى بايدى وتانى حاجه كل الاجهزه فى السيرفر بماك ادريس واحد وجربت جميع الحلول فى تغيير وضعيه الاكسيسات ولكن فشلت ممكن اعرف ايه الحل

      حذف
  8. السلام عليكم انا دامج pcc خطين واحد لينك وواحد tedata المشكله دلوقتى ان الخطوط مش بتسحب اد بعض مع العلم انى كنت الاول مركب خط واحد كان الروتر بورد شغال حلو وبيوزع اول ما ركبت التانى النت بقى بطئ مش عارف دى علشان انا دامج pcc ولا علشان دامج وموزع من على نفس البورده

    ردحذف
  9. اخوي طه ولا عليك امر الرابط غير شغال او بيطلب موافقه منك الرجا التاكد منه او رفعه لموقع اخر
    وياريت تقدر ترسلة لي للبريد انا في حاجه له وشكرا اخوي
    al.haddar.27@gmail.com

    ردحذف
  10. اخوي طه ولا عليك امر الرابط غير شغال او بيطلب موافقه منك الرجا التاكد منه او رفعه لموقع اخر
    وياريت تقدر ترسلة لي للبريد انا في حاجه له وشكرا اخوي
    al.haddar.27@gmail.com

    ردحذف